१-
समाजिकस्य विसङ्गतयः सन्ति त्रुतायः।
दोषाश्च मनुष्याणां विस्मरणम्।
शताब्दशः त्रुटयः त्रुटयः च प्रचलन्ति
उभयोः स्तरः वेगः च भिन्नः अस्ति ।
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-अन्ये अस्मान् बहु अवगच्छन्
मम हृदये बहु किमपि आसीत् ।
अपरिचिताः अस्मान् स्वकीयान् मन्यन्ते स्म
यस्मिन् वयं कदापि ध्यानं न दत्तवन्तः
३-मम एषा स्थितिः प्रत्येकस्य कर्मस्य प्रेरणा भवति!
सहायक मनोवृत्ति वा वातावरण
संस्कृतिः अन्यत् ।
४-ताः परिस्थितयः मां सर्वत्र नीतवन्तः
मम आध्यात्मिकभावेन वा मम प्रतिद्वन्द्वीभिः |
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मम व्यक्तित्वं केवलं परिस्थितेः दानम् एव ।
एतत् केवलं मम दैवम् एव! अन्यथा अपरिचितानाम् का स्थितिः ?
6- एताः परिस्थितयः मम दुःखात्, एषः एव सम्बन्धानां खाका
अद्य अपि मम जीवनं एकान्तसङ्घर्षे अस्ति।
7-यस्मिन् रुसबैनां पत्राणि प्रसारितानि आसन्।
कदाचित् एतत् जीवनम् अपि एतादृशं विशालं भवति।
8-प्रभातम् कदाचित् सुवर्णकिरणैः सह आगमिष्यति
मित्राणि, दुःखस्य दीर्घरात्रिः अस्ति।
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एकान्ते तिष्ठामः, एकान्तता अस्माकं ग्राह्यम्।
तेषां मार्गा अस्मद्भिन्नं गन्तव्यं च दूरम् ।
10अस्मान् मिलित्वा ते पश्चातापं कुर्वन्ति
एषः अपि अस्माकं दोषः अस्ति।
तस्य निष्ठा प्रतिष्ठा च कुत्रचित्
कालस्य दृष्टौ अवश्यमेव अस्ति।
11-अस्माकं भावैः 'रोहि' क्रीडति स्म।
ते गर्विताः जनाः स्वधनेन गर्विताः भवन्ति।
- तस्य सौन्दर्यम् अस्ति, तस्य धनम् अस्ति
---यत् अद्यापि प्रचुरम् अस्ति।
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12- एषा संस्कृतिः सभ्यता च च
कियत् पतति इति न जानामि।
तस्य नग्नत्वं चञ्चलं मनः च।
कालस्य परम्परा अस्ति।
एतेषु तूफानेषु क्षतिः भविष्यति।
कदाचित् अस्माकं मनसि एतादृशं भावः भवति
इदं मनः दिवारात्रौ दहति इव।
१३-न तु अद्यात्, एषा शताब्दीनां पुरातनपरम्परा-
चपलतां जितस्य सफलतां प्राप्नोति ।
१४ – वयं केवलं तत्रैव उक्तवन्तः यत्र अस्माकं विचाराः स्वीकृताः आसन्।
ये मजलीशाः पश्चात्तापाः गर्विताः, तेषां युगमपि तत्र कदापि न भ्रमति स्म।
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१५-एक आवेश हो मन में और चंचलता क्षण क्षण
समझो तूफानों का दौर है , होगी जरूर गड़बड़।।
१६-ये उमंग और रंगत , लगें मोहक नजारे,
सयंम की राह हे मन पकड़ ! इधर उधर 'न जारे
१७–सच बयान करने वाले मुख नहीं ,
दुनियाँ में अब महज चहरे होते हैं ।
केवल शब्दों की ही भाषा सुनने वाले
लोग तो अक्सर बहरे होते हैं।।
15-मनसि रोमाञ्चः लीला च प्रतिक्षणं भवेत्।
अवगच्छतु यत् एषः तूफानानां कालः अस्ति, अवश्यमेव अराजकता भविष्यति।
16-एतत् रोमाञ्चं वर्णं च, एतानि दृश्यानि मनोहराणि इव दृश्यन्ते,
संयमस्य मार्गः मनः धारयितुं ! तत्र तत्र मा गच्छतु
१७-सत्यं वदन्ति मुखानि न सन्ति, .
अधुना जगति मुखानि एव सन्ति।
ये केवलं शब्दभाषां शृण्वन्ति
प्रायः जनाः बधिराः भवन्ति ।
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१८- अरे तेरी आँखें जो कहती हैं पगले ।
वो भाव ही असली तेरे होते हैं।
उमड़ आते हैं वे एकदम चहरे पर
बर्षों से दिल में जो कहीं ठहरे होते हैं
१९- दर्द देते हमको वीरानी राहों में "रोहि"
अक्सर तन्हाई में जब कहीं बसेरे होते हैं ।
अपमान हेयता की चोटों के जख़्म ,
जो न भरने वालेे और बड़े गहरे होते हैं ।।
२०–दान दीन को दीजिए भिक्षा जो मोहताज ।
और दक्षिणा दक्ष को जिसका श्रममूलक काज।
परन्तु रीति विपरीत है सब जगह देख लो आज ।
श्रृंँगार बनाकर असुन्दरी जैसे नैन - मटका वाज।
जैसे डिग्रीयों में अब नहीं, रही योग्यता की आवाज ।।
18- हे, ते नेत्राणि वदन्ति यत् त्वं उन्मत्तः असि।
ताः भावनाः भवतः वास्तविकाः एव सन्ति।
ते मुखं प्रति त्वरितम् आगच्छन्ति
ये वर्षाणि यावत् हृदये कुत्रचित् स्थिताः
19- "रोहि" (रोहि) अस्मान् निर्जनमार्गेषु दुःखं ददाति।
प्रायः एकान्तस्थानेषु आश्रयस्थानानि सन्ति ।
अपमानस्य अपमानस्य च व्रणाः, २.
ये अपूरणीयाः अतीव गभीराः च सन्ति।
20-दानं कृत्वा भिक्षां ददतु ।
दक्षिणा च दक्षं यस्य श्रमसम्बद्धं कार्यम्।
परन्तु प्रवृत्तिः विपरीतम् अस्ति, अद्य सर्वत्र पश्यन्तु।
कृत्रिमेण नेत्राणि मत्का वाज इव सुन्दराणि दृश्यन्ते।
यथा पदवीः पुण्यस्य स्वरः न पुनः।
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२१-ये परिस्थियाँ ये अनिवार्यताऐं जीवन की एक सम्पादिका !
जिनकी वजह से खरीदा और बेका भी बहुत परन्तु अपना कभी चरित्र नहीं बिका ।।
२२-प्रवृत्तियाँ जन्म सिद्ध होती जिनसे निर्धारित जातियाँ।
आदतें व्यवहार सिद्ध ज्योति सुलगती जीवन बातियाँ ।।
२३-ये कर्म अस्तित्व है जीवन का धड़कने श्वाँस के साँचे।
समय और परिवर्तन मिलकर जगत् के गीत सब बाँचे ।।
21-एतानि परिस्थितयः, एतानि अनिवार्यतानि जीवनस्य सम्पादकः सन्ति!
यस्मात् कारणात् बहवः जनाः अनेकानि वस्तूनि क्रीतवन्तः विक्रीयन्ते स्म किन्तु तेषां चरित्रं कदापि न विक्रीतम्।
22-प्रवृत्तयः जन्मना निरूप्यन्ते ये जातिनिर्धारणं कुर्वन्ति।
आदतयः, व्यवहारः, सिद्धः प्रकाशः, धूमकेतुः जीवनस्य वार्तालापः।
23-इदं कर्मसत्त्वं जीवनस्य ताडनश्वासस्य ढालः।
कालेन परिवर्तनेन च मिलित्वा जगतः सर्वाणि गीतानि जीवितानि अभवन् ।
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२४–क्योंकि जिन्दे पर पूछा नहीं न किया कभी उन्हें याद !
तैरहीं खाने आते हैं वे उसके मरने के वाद ।
कर्ज लेकर कर इलाज कराया जैसे खुजली में दाद ।
खेती बाड़ी सभी बिक गयी हो गया गरीब बर्वाद
पण्डा , पण्डित गिद्द पाँत में फिर भी ले रहे स्वाद
घर की हालत खश्ता इतनी छाया है शोक विषाद
किस मूरख ने यह कह डाला ?
तैरहीं ब्राह्मणों को प्रसाद !
आज तुमने धन्यवाद वाद क्या दिया !
मुझे तुमने धन्य कर दिया साध!
धुल गया वो पाप सारा सब क्षमा जघन्य अपराध!
तभी मुसाफिर आगे बढ़ता ले उन बातों की याद।
24-यतो हि त्वं कदापि जीवितानां विषये न पृष्टवान्, न च तान् कदापि न स्मरसि!
ते तस्य मृत्योः अनन्तरमेव तरितुं आगच्छन्ति।
ऋणं स्वीकृत्य सः कण्डूकारणात् कृमिवत् चिकित्सां प्राप्तवान् ।
सर्वा कृषिः विक्रीता निर्धनाः अपव्ययः अभवन् ।
पाण्डा, पण्डित, गृध्रः अद्यापि रसस्य आनन्दं लभन्ते।
गृहस्य स्थितिः एतावता दुर्बलः अस्ति यत् एतावत् दुःखं दुःखं च अस्ति।
कः मूर्खः एवम् उक्तवान् ?
ब्राह्मणेभ्यः अर्पणम् !
अद्य त्वं किं धन्यवादं दत्तवान् ?
भवता मम आशीर्वादः दत्तः महोदय!
तत् सर्वं पापं प्रक्षालितम्, सर्वे जघन्य अपराधाः क्षमिताः!
तदा एव पथिकः अग्रे गच्छन् तानि स्मरेत्।
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२५–अज्ञानता के अँधेरों में हकीकत ग़ुम थी ।
उजाले इल्म के होंगे ! उन्हें न ये मालुम थी ।।
२६–धड़कने थम जाने पर श्वाँसें कब चलती हैं ?
–बहारे गुजर जाती जहाँ वहाँ खामोशियाँ मचलती हैं !
२७–हम इच्छाओं की खातिर जिन्द़ा ये इच्छा वैशाखी है।
दर्द तो दिल में बहुत है लोगों , बस अब सिसकना बाकी है ।
25-अज्ञानस्य अन्धकारे वास्तविकता नष्टा अभवत्।
तत्र ज्ञानस्य प्रकाशः भविष्यति! न च ते एतत् ज्ञातवन्तः।
26-हृदयस्पन्दने निवर्तते कदा श्वसनं निवर्तते ?
-प्रवाहाः यत्र गच्छन्ति तत्र मौनम् !
२७ – वयं कामार्थं जीवामः, इयं कामः वैशाखी अस्ति।
हृदये बहु पीडा अस्ति जनाः, अधुना केवलं रुदनं एव अवशिष्टम् अस्ति।
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२८–वासना लोभ मूलक पास रहने की इच्छा है ।
जबकि उपासना स्वत्व मूलक पास रहने की इच्छा है ।
२९- काम अथवा वासना में क्रूरता का समावेश उसी प्रकार सन्निहित है ! –जैसे रति में करुणा- मिश्रित मोह सन्निहित है।
जैसे शरद और वसन्त ऋतु दौनों का जन्म समान कुल और पिता से हुआ है ।
परन्तु जहाँ वसन्त कामोत्पादक है ।
वहीं शरद वैराग्य व आध्यात्मिक भावों की उत्पादिका ऋतु है ।
28-कामो लोभात् समीपत्वेच्छा।
यत्र तु पूजा स्वात्मसमीपे स्थातुं इच्छा।
29- क्रूरता कामे वा कामे वा तथैव अन्तर्भवति ! -यथा प्रेम्णः करुणा आसक्तिमिश्रिता भवति।
शरदवसन्तवत् उभौ एकगोत्रे पितुः जायन्ते ।
परन्तु यत्र वसन्तः कामोद्दीपकः भवति।
यत्र तु शरदः संन्यासस्य आध्यात्मिकभावनानां च ऋतुः।
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३०–एक अनजान और अजीव देखा मैंने वह जीव ।
जीवन की एक किताब पढ़ न पाया तरतीब ।।
३१ -साहित्य गूँगे इतिहास का वक्ता है ।
परन्तु इसे नादान कोई नहीं समझता है ।।
३२-साहित्य किसी समय विशेष का प्रतिबिम्ब
तथा तात्कालिक परिस्थितियों का खाका है ।
ये पूर्ण चन्द्र की धवल चाँदनी है जैसे
अतीत कोई तमस पूर्ण राका है ।।
३०-अज्ञातं विचित्रं च प्राणी दृष्टवान्।
जीवनस्य पुस्तकं पठितुं न शक्तवान्।
31-साहित्यं मूक-इतिहासस्य वक्ता अस्ति।
परन्तु तं कोऽपि मूर्खः न मन्यते।
३२-साहित्यं कालविशेषस्य प्रतिबिम्बम् ।
तात्कालिकपरिस्थितीनां च खाचित्रम् अस्ति।
इदं पूर्णिमास्य शुक्लचन्द्रप्रकाश इव
अतीतं अन्धकारपूर्णं स्थानम् अस्ति।
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३३-इतिहास है भूत का एक दर्पण।
गुजरा हुआ कल, गुजरा हुआ क्षण -क्षण ।।
३४- कोई नहीं किसी का मददगार होता है ।
आदमी भी मतलब का बस यार होता है ।।
छोड़ देते हैं सगे भी अक्सर मुसीबत में ।
मुफ़लिसी में जब कोई लाचार होता है ।।
३५-बात ये अबकी नहीं सदीयों पुरानी है ।
स्वार्थ से लिखी हर जीवन कहानी है ।।
स्वार्थ है जीवन का वाहक ।
और अहं जीवन की सत्ता है ।।
अहंकार और स्वार्थ ही है ।
हर प्राणी की गुणवत्ता है ।।
३३-इतिहासः अतीतानां दर्पणः अस्ति।
श्वः गतः, प्रत्येकं क्षणं गतः।
34- न कश्चित् कस्यचित् सहायकः भवति।
पुरुषः अपि नीचः मित्रः भवति।
बन्धुजनाः अपि प्रायः अस्मान् विपत्तौ त्यजन्ति।
यदा कश्चित् दारिद्र्ये असहायः भवति।
३५-एषा न अद्यतनघटना, शताब्दपुराणी अस्ति।
प्रत्येकं जीवनं स्वार्थेन लिखिता कथा अस्ति।
स्वार्थः जीवनस्य वाहकः अस्ति।
अहङ्कारश्च जीवनस्य शक्तिः।
अहङ्कारः स्वार्थमेव च ।
प्रत्येकस्य प्राणिनः गुणः भवति।
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३६- विश्वास को भ्रम , और दुष्कर्म को श्रम कह रहे आज लूट के व्यवसाय को , अब कुछ लोग उपक्रम कह रहे।।
३७-व्यभिचार है,पाखण्ड है , ईमान भी खण्ड खण्ड है
संसार जल रहा है हर तरफ से ये वासनाओं की ज्वाला प्रचण्ड है ।
३८-साधना से हीन साधु सन्त शान्ति से विहीन ।
दान भी उनको नहीं मिलता जो वास्तव में बने हैं दीन।।
36- अद्य केचन जनाः लुण्ठनस्य व्यापारं भ्रमम् इति दुष्कृतं श्रमम् इति वदन्ति अधुना केचन जनाः उद्यमम् इति वदन्ति।
37-व्यभिचारः अस्ति पाखण्डः अस्ति श्रद्धा अपि भग्नावशेषः।
जगत् प्रज्वलति सर्वतः, कामज्वाला उग्रः।
38-आध्यात्मिकाभ्यासरहिताः सन्ताः शान्तिहीनाः।
दानमपि न दीयते यथार्थदरिद्रेभ्यः।
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३९- व्यभिचार में डूबा हुआ ।
भक्त उसको परम कह रहे ।
रूढ़ियों जो सड़ गयीं लोग उनके धर्म कह रहे ।।
४० - इन्तहा जिसकी नहीं, उसका कहाँ आग़ाज है
ना जान पाया तू अभी तक जिन्द़गी क्या राज है
39- व्यभिचारे निमग्नः।
भक्ताः तं परमं वदन्ति।
सड़्गं परम्परां जनाः स्वधर्मं वदन्ति।
४० - यस्याद्यः नास्ति, कुतः ।
जीवनस्य रहस्यं किम् इति भवन्तः अद्यापि न जानन्ति।
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४१- धड़कनों की ताल पर , श्वाँसों की लय में ढ़ाल कर ।
स्वर बनाकर प्रीति को तब गाओ जीवन गीत को।
साज़ लेकर संवेदनाओं का ।
दु:ख सुख की ये सरग़में ।
आहों के आलाप में । ये कुछ सुनाती हैं हम्हें ।।
सुने पथ के ओ पथिक !
तुम सीखो जीवन रीति को ।।
स्वर बनाकर प्रीति को तब गाओ जीवन गीत को।
सिसकियों की तान जिसमें एक राग है अरमान का ।।
प्राणों के झँकृत तार पर । उस चिर- निनादित गान का ।।
विस्तृत मत कर देना तुम , इस दायित पुनीत को
स्वर बनाकर प्रीति को तब गाओ जीवन गीत को
ताप न तड़पन रहेगी। जब श्वाँस से धड़कन कहेगी
हो जोश में तनकर खड़ा। विद्युत - प्रवाह सी प्रेरणा ।
बनती हैं सम्बल बड़ा ।।
तुम्हेें जीना है अपने ही बल पर ।
तुम लक्ष्य बनाओं जीत को ।।
स्वर बनाकर प्रीति को तब गाओ जीवन गीत को
41- हृदयस्पन्दनतालयाम्, प्राणानां तालयाम्।
प्रेम्णः स्वरं कृत्वा ततः जीवनस्य गीतं गायन्तु।
संवेदनानां साहाय्येन ।
एषा शोकसुखयात्रा।
निःश्वासशब्दे । सा अस्मान् किमपि वदति।
शृणु हे पथपथि !
भवन्तः जीवनस्य मार्गं शिक्षन्ति।
प्रेम्णः स्वरं कृत्वा ततः जीवनस्य गीतं गायन्तु।
रुदनानां धुनः यस्मिन् कामरागः भवति।
जीवनस्य स्तम्भनतारयोः उपरि। तस्य चिरगायितस्य गीतस्य।
एतस्य पवित्रसूत्रस्य विस्तारं मा कुरुत।
प्रेम्णः स्वरं कृत्वा ततः जीवनस्य गीतं गायन्तु।
न उष्णता न वेदना भविष्यति। यदा हृदयं प्राणेन सह स्पन्दते
हो उत्साहेन उच्छ्रितः स्थितः। विद्युत्धारा इव प्रेरणा।
महत् समर्थनं भवति।
भवता स्वशक्त्या एव जीवितव्यम्।
त्वं विजयं लक्ष्यं करोषि।
प्रेम्णः स्वरं कृत्वा ततः जीवनस्य गीतं गायन्तु।
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४२-खो गये कहीं बेख़ुदी में । हम ख़ुद को ही तलाशते ।।
लापता हैं मञ्जिलें ।
अब मिट गये सब रास्ते ।।
न तो होश है न ही जोश है ।।
ये जिन्द़गी बड़ी खामोश है ।।
बिखर गये हैं अरमान मेरे सब बदनशीं के वास्ते ।
ये दूरियाँ ये फासिले , बेतावीयों के सिलसिले !!
एक साद़गी की तलाश में , हम परछाँयियों से आ मिले ।।
दूर से भी काँच हमको। मणियों जैसे भासते ।।
सज़दा किया मज्दा किया ।। कुर्बान जिसके वास्ते।।
हम मानते उनको ख़ुदा ।।
जो कभी न हमारे ख़ास थे ।।
किश्ती किनारा पाएगी कहाँ मिल पाया ना ख़ुदा।
वो खुद होकर हमसे ज़ुदा ।
ओझल हो गया फिर आस्ते ।।
खो गये कहीं बेख़ुदी में ।
हम ख़ुद को ही तलाशते ।।
४२-अमूर्ततायां कुत्रचित् नष्टः। वयं केवलं स्वस्य अन्वेषणं कुर्मः।
तलाः लुप्ताः सन्ति।
इदानीं सर्वे मार्गाः गता:।
न चैतन्यं न च उत्साहः।
अयं जीवनम् अतीव मौनम् अस्ति।
बदंशीकारणात् मम सर्वकामना भग्नाः |
एतानि दूराणि, एतानि दूराणि, विरहस्य श्रृङ्खला!!
सरलतायाः अन्वेषणार्थं वयं छायाः अभवम ।
दूरतः अपि अस्मान् काचः। रत्नानि इव दृश्यते।
अहं प्रणम्य प्रणामम् अकरोम्। यज्ञः यस्य कृते ।
वयं तं ईश्वरं मन्यामहे।
ये अस्माकं कृते कदापि विशेषाः न आसन्।
नौका कदापि तीरं न प्राप्स्यति, परन्तु अहं ईश्वरं न प्राप्नुयाम्।
सः एव अस्मात् विरक्तः अभवत् ।
सः पुनः अन्तर्धानं जातः।
कुत्रचित् अमूर्ततायां नष्टः।
वयं केवलं स्वस्य अन्वेषणं कुर्मः।******************
४३- जिन्द़गी की किश्ती !
आशाओं के सागर ।।
बीच में ही डूब गये ;
कुछ लोग तो घबराकर ।।
किसी आश़िक को पूछ लो ।
अरे तुम द़िल का हाल जाकर ।।
दुपहरी सा जल रहा है ; बैचारा तमतमाकर ।।
असीमित आशाओं के डोर में ।
बँधी पतंग है जिन्द़गी कोई ।।
मञ्जिलों से पहले ही यहाँं ,
भटक जातों हैं अक्सर बटोही क्यों कि ! बख़्त की राहों पर ! जिन्द़गी वो मुसाफिर है ।।
जिसकी मञ्जिल नहीं "रोहि" कहीं ।
और न कोई सफ़र ही आखिर है ।।
आशाओं के कुछ पढ़ाब जरूर हैं
वह भी अभी हमसे बहुत दूर हैं ।।
बस ! चलते रो चलते रहो " चरैवेति चरैवेति !
जीवनस्य नौका !
आशासमुद्रः ।
मध्ये मग्नः;
केचन जनाः भीताः भवन्ति।
कञ्चित् प्रेमिणं पृच्छन्तु।
हे, त्वं हृदयस्य पश्चात् गच्छ।
अपराह्ण इव दहति; दरिद्रः ।
अनन्त आशासूत्रे ।
जीवनं बद्धपतङ्गम् अस्ति।
अत्र गन्तव्यात् पूर्वमपि ।
जनाः प्रायः केवलं यतोहि! आशीर्वादमार्गे ! जीवनं सः पथिकः।
यस्य गन्तव्यं न "रोहि" क्वचित्।
यात्रा च सर्वथा नास्ति।
आशायाः केचन पाठाः अवश्यमेव सन्ति
सः अपि अस्मात् अद्यापि दूरम् अस्ति।
बस ! चलन् रुदति च, “चरैवेति चरैवेति!”
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४४- अपनों ने कहा पागल हमको । ग़ैरों ने कहा आवारा है ।
जिसने भी देखा पास हम्हें । उसने ही हम्हें फटकारा है ।।
44- अस्माकं स्वजनाः मां उन्मत्तं आहूतवन्तः। अपरिचिताः सः आवारा इति अवदन्।
यः अस्मान् समीपे दृष्टवान्। सः एव अस्मान् भर्त्सितवान्।
४५- कोई तथ्य असित्व में होते हुए भी उसी मूल-रूप में नहीं होता ; जिस रूप में कालान्तरण में उसके अस्तित्व को लोगों द्वारा दर्शाया जाता है ।
क्यों कि इस परिवर्तित -भिन्नता का कारण लोगों की भ्रान्ति पूर्ण जानकारी, श्रृद्धा प्रवणता तथा अतिरञ्जना कारण है ।
और परम्पराओं के प्रवाह में यह अस्त-व्यस्त होने की क्रिया स्वाभाविक ही है ।
देखो ! आप नवीन वस्त्र और उसी का अन्तिम जीर्ण-शीर्ण रूप ! अतः उसके मूल स्वरूप को जानने के लिए केवल अन्त:करण की स्वच्छता व सदाचरण व्रत आवश्यक है क्यों कि दर्पण के स्वच्छ होने पर ज्ञान रूप प्रकाश स्वत: ही परावर्तित होता है ।
और यह ज्ञान वही प्रकाश है ।
४५- तथ्यं अस्तित्वेऽपि न तिष्ठति समाने मूलरूपे; यस्मिन् रूपे तस्य अस्तित्वं कालान्तरेण जनानां कृते दर्शितं भवति।
यतः अस्य परिवर्तनस्य कारणं जनानां दुर्भावना, विश्वासस्य अभावः, अतिशयोक्तिः च अस्ति ।
परम्पराप्रवाहे च विक्षिप्ततायाः एषा प्रक्रिया स्वाभाविकी एव।
पश्यतु ! त्वं नववस्त्रं तस्य अन्तिमं च चीर्णं रूपम् असि! अतः तस्य मूलस्वभावं ज्ञातुं केवलं अन्तःकरणस्य स्वच्छता, सद्वृत्तेः उपवासः च आवश्यकः यतः यदा दर्पणः स्वच्छः भवति तदा ज्ञानस्य प्रकाशः स्वयमेव प्रतिबिम्बितः भवति ।
ज्ञानमिदं च तदेव ज्योतिः।
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४६-जिससे वस्तु अथवा तथ्यों का मूल वास्तविक रूप दृष्टि गोचर होता है । और ज्ञान की सिद्धि के लिए अन्त:करण चतुष्टय की शुद्धता परमावश्यक है ।
४६-येन वस्तुनः तथ्यस्य वा मूलं वास्तविकं रूपं दृश्यं भवति। ज्ञानप्राप्त्यर्थं च अन्तः इन्द्रियाणां शुद्धिः अत्यावश्यकी।
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४७-फिर आपसे बड़ा कोई ज्ञानी नहीं ।
समझे ! अभी नहीं समझे !
अनुभव उम्र की कषौटी है ।
ज्ञान की मर्यादा उससे कुछ छोटी है ।
क्योंकि अनुभव प्रयोगों के आधार पर अपने आप में सिद्ध होता है और ज्ञान केवल एक सैद्धान्तिक स्थति है भक्तों आप ही बताइए कि प्रयोग बड़ा होता है या सिद्धांत !
47-अथ त्वत्तोऽधिकं ज्ञानी कश्चित् नास्ति।
अयं प्राप्तः! अद्यापि न अवगच्छन्तु!
अनुभवः वयसः परीक्षा अस्ति।
ज्ञानस्य सीमा तस्मात् किञ्चित् न्यूना भवति।
यतो हि अनुभवः प्रयोगानाम् आधारेण स्वं सिद्धं करोति ज्ञानं च केवलं सैद्धान्तिकं पदं भवति, भक्ताः, प्रयोगः बृहत्तरः वा सिद्धान्तः इति कथयन्तु !
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४८-परिस्थितियों के साँचे में । 'रोहि' व्यक्तित्व ढलता है ।
बदलती है दुनियाँ उनकी , जिनका केवल मन बदलता है।
४८-परिस्थितेः साचे । 'रोहि' व्यक्तित्वं ढालितं भवति।
येषां एकमेव मनः परिवर्तते तेषां कृते जगत् परिवर्तते।
४९-मेरे विचार मेरे भाव यही मेरे ठिकाने हैं ।
हर कर्म है इनकी व्याख्या ये लोगो को समझाने हैं।
49-मम विचाराः, मम भावनाः मम गन्तव्यम्।
तत्र प्रत्येकं कर्म तस्य व्याख्यानं जनानां कृते व्याख्यातव्यं भवति।
५०-जन्म जन्मान्तरण के अहंकारों का सञ्चित रूप ही तो नास्तिकता है ।
आत्मा को छोड़कर दुनियाँ में बस सब-कुछ बिकता है
नास्तिकता अनेकजन्मानां अहङ्कारसञ्चितरूपम्।
आत्मानं विहाय सर्वं विक्रीयते लोके।
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५१-जो जीवन को निराशाओं के अन्धेरों से आच्छादित कर देती है । और ये आस्तिकता जीने का एक सम्बल देती है ।
समझने की आवश्यकता है कि क्या नास्तिकता है ?
यत् जीवनं निराशानां अन्धकारेण आच्छादयति। अयं च ईश्वरवादः जीवितुं बलं ददाति।
नास्तिकता किम् इति अवगन्तुं आवश्यकता अस्ति ?
५२-अपने उस अस्तित्व को न मानना जिससे अपना पता है ।
क्यों कि लोग अहं में जीते है ।
जिसमें फजीते ही फजीते हैं ।
परन्तु यदि वे स्वयं में जी कर देखें तो वे परम आस्तिक हैं और बड़े सुभीते हैं।।
५३-बुद्ध ने भी स्व को महत्ता दी अहं को नहीं !
दर्शन (Philosophy) से विज्ञान का जन्म हुआ।
दर्शन वस्तुत सैद्धान्तिक ज्ञान है ।
और जबकि विज्ञान प्रायौगिक है , --जो किसी वस्तु अथवा तथ्य के विश्लेषण पर आधारित है ।
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52-अत्मानं यस्मात् ज्ञायते तद् अस्तित्वं न स्वीकृत्य।
यतः जनाः अहङ्कारे एव जीवन्ति।
यस्मिन् फजीः केवलं फजीः एव प्राप्नुवन्ति।
परन्तु यदि ते स्वस्य अन्तः पश्यन्ति तर्हि ते परमविश्वासिनः सन्ति, अतीव प्रियाः च भवन्ति।
५३-बुद्धोऽपि महत्त्वं दत्तवान् आत्मनः न अहङ्कारः।
विज्ञानं दर्शनात् जातम् । दर्शनं वस्तुतः सैद्धान्तिकं ज्ञानम् अस्ति।
यत्र च विज्ञानं प्रयोगात्मकं यत् कस्यचित् वस्तुनः तथ्यस्य वा विश्लेषणमाश्रितम्।
__________
५४-ताउम्र बुझती नहीं "रोहि " जिन्द़गी 'वह प्यास है
आनन्द की एक बूँद के लिए भी , आदमी इच्छाओं का दास है ।।
५४-जीवने न निर्वापति
रोहि जिन्दगी' सा तृष्णा।
सुखबिन्दून् अपि मनुष्यः कामानां दासः।
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परन्तु दु:ख सुख की मृग मरीचि का में
उसका ये सारा प्रयास है।।
आस जब तलक छोड़ी नहीं थीं धड़कने और श्वाँस।
जीवन किसी पहाड़ सा दुर्गम और स्वप्न जैसे झरना कोई खा़स..
५५-ये नींद सरिता की अविरल धारा.
जहाँ मिलता नहीं कभी कोई किनारा।
५६-हर श्वाँस में है अभी जीने की चाह ...
क्योंकि जीवन है अनन्त जन्मों का प्रवाह ....
शिक्षा का व्यवसायी करण दु:खद व पतनकारी हे भगवन् !
५७-शिक्षा अन्धेरे में दिया इसके विना सूना जीवन ।
आज के अधिकतर शिक्षा संस्थान (एकेडमी) एक ब्यूटी-पार्लर से अधिक कुछ नहीं हैं ।
जिनमें केवल डिग्रीयों का श्रृँगार करके विद्या - अरथी नकलते हैं । ये योग्यता या विद्या का अरथी ले जा रहे हों ऐसा लगता है ।
जिनमें योग्यता रूपी सुन्दरता का प्राय: अभाव ही रहता है केवल आँखों में सबको चूसने का भाव रहता है। इन्हें -जब समझ में आये कि सुन्दरता कोई श्रृँगार नहीं ! -
जैसे साक्षरता शिक्षाकार नहीं ।
योग्यता एक तपश्चर्या है ।
५८--जो नियम- और संयम के पहरे दारी में रहती है
वैसे भी योग्य व्यक्ति दुनियाँ का सबसे शक्ति शाली व्यक्ति है ।
यदि स्त्रीयाँ सुन्दर न हों केवल श्रृँगार सर्जरी कराई कर रुतबा बिखेरती हों तो विद्वानों की दृष्टि में कभी भी सम्माननीया नहीं रहती ।
५९-जिन्हें अपने संसारी पद का ,"रोहि" हद से ज्यादा मद है ।
सन्त और विद्वान समागम , उनका छोटा क़द है ।
उनके पास कुछ टुकड़े हैं । क्षण-भङ्गुर चन्द कनक के ,
उन्मुक्त कर रहे स्वर उनको , बड़ते पैसों की खनक के ।।
उनकी उपलब्धियों की भी , संसार में यही सरहद है ।
ये लौकिक यात्रा का साधन धन !
जिसकी टिकट भी अब तो रद है ।।
जीवात्मा की अनन्त यात्रा ।
जिसका पाथेय उपनिषद् है ।
पढ़ाबों से वही बढ़ पाता है रोहि ।
--जो राहों का गहन विशारद है .
६०-. सच कहने में संकोच खौंच दीवार की आँसे !
व्यक्ति की छोटी शोच , मोच पैरों की नाँसे !!
बातचीत करके और व्यवहार परख कर चलने वाले कभी नहीं पाते झांसे !
६१-सभी दूध के धुले भी कहाँ निर्विवाद होते हैं ।
नियमों में भी अक्सर यहाँं अपवाद होते हैं ।।
कार्य कारण की बन्दिशें , उसके भी निश्चित दायरे।
नियम भी सिद्धान्तों का तभी, अनुवाद होते हैं ।।
महानताऐं घूमती हैं "रोहि" गुमनाम अँधेरों में ।
चमत्कारी तो लोग प्रसिद्धियों के बाद होते हैं ।।
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६२-भव सागर है कठिन डगर है।
हम कर बैठे खुद से समझौते !
डूब न जाए जीवन की किश्ती ।
यहाँ मोह के भंवर लोभ के गोते ।
मन का पतवार बीच की धार।
रोही उम्र बीत गई रोते-रोते।
प्रवृत्तियों के वेग प्रबल हैं ।
लहरों के भी कितने छल हैं ।
बस बच गए हैं हम खोते खोते।
सद्बुद्धि केवटिया बन जा ।
इन लहरों पर सीधा तंजा ।
प्रायश्चित के फेनिल से चमकेगा।
रोही अन्तर घट ये धोते-धोते।।
६३-तन्हाईयों के सागर में खयालों की बाड़ हैं ।
जिन्दगी की किश्ती लहरें प्रगाढ़ हैं ।
पतवार छूट गये मेरे ज्ञान और कर्म के ।
हर तरफ मेरे मालिक !
घोर स्वार्थो की दहाड़ है ।
जिसकी दृष्टि में भय मिश्रित छल है।
६४-रोही वह निश्चित ही कोई अपराध कर रहा है और उसे अपराध बोध भी है। परन्तु वह दुर्भावनाओं से प्रेरित है ।
६५-यह मेरा निश्चित मत है और जो व्यक्ति हमसे भयभीत है हम्हें उनसे भी भयभीत रहें।
क्योंकि यह अपने भय निवारण के लिए हमारा अवसर के अनुकूल अनिष्ट कर सकते हैं।
६६-व्यक्तित्व तो रोहि परिस्थितियों के साँचे में ढलते हैं।
अभावों की आग में तप कर भत्त भी फौलाद में बदलते हैं ।
६७- अनजान और अजीव , ऐसा था एक जीव ।
वक्त की राहों पर चल पड़ा बेतरतीव ।।
६८-शरद और वसन्त ऋतु क्रमश वैराग्य और काम भावों की उत्प्रेरक हैं । वैराग्य और काम एक ही वेग की दो विपरीत धाराऐं हैं ।
ये हुश़्न भी "कोई " ख़ूबसूरत ब़ला है ! _______________________________
६८- बड़े बड़े आलिमों को , इसने छला है !!
इसके आगे ज़ोर किसी चलता नहीं भाई!
ना इससे पहले किसी का चला है !
ये आँधी है ,तूफान है ये हर ब़ला है
परछाँयियों का खेल ये सदीयों का सिलस़िला है !
आश़िकों को जलाने के लिए इसकी एक च़िगारी काफी है ,
जलाकर राख कर देना ।
फिर इसमें ना कोई माफी है ।
सबको जलाया है इसने , ये बड़ा ज़लज़ला है !!
इश्क है दुनियाँ की लीला, तो ये हुश़्न उसकी कला है ।।
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छोटे या बड़े होने का प्रतिमान यथार्थों की सन्निकटता ही है ।
क्यों कि ज्ञान सत्य का परावर्तन और सर्वोच्च शक्तियों का विवर्तन ( प्रतिरूप ) है ।
-वह व्यक्ति दुनियाँ का सबसे शक्तिशाली व्यक्ति है ;
जो सत्य के समकक्ष उपस्थित है ।
ज्ञान जान है यह सत्य का प्रतिमान ( पैमाना )है
संसार में प्रत्येक व्यक्ति की एक सोच होती है ;
जो समानान्तरण उसकी प्रवृत्ति और स्वभाव को प्रतिबिम्बित करती रहती है ।
उसी के अनुरूप वह जीवन में व्यवसाय क्षेत्रों का चयन करता है। और सत्य पूछा जाय तो इसका मूल कारण उसकी प्रारब्ध है जो जन्म- जमान्तरण के संचित 'कर्म'- संस्कारों से संग्रहीत है जीव संचित' क्रियमाण और प्रारब्ध का प्रतिफलन हैं ।
प्रारम्भ में सृष्टि में एक अवसर सबको मिलता है ।
फिर समय उपरान्त वह अपने कर्मों से अपने जीवन की यात्रा निर्धारित करता है ।
लव तलब मतलब इन हयातों का सबब !
दुनियाँ की उथल -पुथल दुनियाँ इनसे ये सारी
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